Paula Schipper – Junior Assistant Professor bij de Universiteit Utrecht

Hi,


Mijn brede intresse bracht mij in 2013 bij de opleiding NW&I. Zes en een half jaar
later studeerde ik af van de master Innovation Sciences. Mijn studieperiode kenmerkt
zich vooral door de vele dingen die ik naast mijn studie wist te doen, verschillende
bestuursjaren, bijbanen, comissies, reizen, en een minor economische geografie.
Duidelijk was dat mijn intresse nog steeds erg breed was. Maar wat dan, je staat aan
het begin van je carriere en ik had sterk het gevoel dat dit dan toch het moment
moest worden om te gaan focussen. Voordat ik een keuze wist te maken over wat
dan de richting moest worden polste Wouter Boon mij voor een Junior Docent (JuDo)
functie bij de Innovatiewetenschappen groep. Aangezien ik altijd veel plezier had
gehad aan de vele Teaching Assistent (TA) functies die ik had gedaan, en het feit dat
ik verder ook nog niet wist wat de richting moest worden, maakte dat ik in 2020 als
JuDo begon.


Mijn ambitie naar meer onderzoek en ook naar een grotere rol in de
onderwijsontwikkeling maakte dat ik vrij snel switchte naar de Junior Assistant
Professor (JAP) functie. Het leuke aan de JAP functie vind ik dat het een erg divers
takenpakket kent, en tegelijkertijd dat het me ook goed voorbereid op toekomstige
specialisatie en functies. Ik werk samen met gezellige, ambitieuze, en ook zeker
gedreven collega’s. Waarbij je merkt dat ondanks dat het een erg groot team is, er
altijd een overlap in interesses te vinden is op het gebied van innovatie en het geven
van onderwijs.


Zelf richt ik me in m’n onderzoek op een diversiteit van aspecten gebundeld door het
overkoepelende onderwerp van ‘Kennisontwikkeling en verspreiding’. Waarin ik
bijvoorbeeld kijk naar de ontwikkeling van kennis binnen subsidie projecten, maar
ook naar de verspreiding van kennis door universitaire wetenschappers.
Onderwerpen die zeker raken aan de kennis die ik heb opgedaan tijdens de studie
over innovatie dynamieken, maar waarin ik ook erg veel uitstapjes kan maken naar
andere onderzoeksrichtingen.


Vele van jullie zullen me zijn tegengekomen als docent bij NW&I, en misschien nog
wel het meeste herinneren van statistiek. Inmiddels ben ik alweer 10 jaar betrokken
bij dat vak, en heb ik vele verschillende onderwijstaken mogen vervullen binnen het
vak. Ik vind het heel erg leuk om creatief na te denken over de onderwijsvormen die
we aanbieden in de bachelor, waarbij het balanceren van belangen heel duidelijk
naar voren komt. Wat je als student vaak niet door hebt is hoeveel overwegingen er
te grond liggen aan veranderingen binnen een vak. Iets wat je eigenlijk pas merkt op
het moment dat je als docent iets wilt aanpassen 


Beide opleidingen, NW&I en IS, hebben heel erg bijgedragen in mijn eigen
ontwikkeling, naast dat je inhoudelijk heel veel leert ontwikkel je ook veel belangrijke
vaardigheden voor de rest van je loopbaan. Dat merk ik nu, maar ik ben me er ook
heel erg van bewust hoe de afgelopen 10 jaar mij gaan helpen in volgende functies.
Innovatie is een thema dat nog vele jaren relevante discussies teweeg gaat brengen,
en ik ben blij dat vanwege mijn keuze voor NW&I 10 jaar geleden ik me nog vele
jaren mag bemoeien met die discussies.

Paula Schipper